Jak zabrać się za wydanie pierwszej książki? Podpowiadamy w kilku prostych słowach!
Chyba każdy początkujący autor marzy o dniu premiery jego pierwszej książki. Dziś opowiemy o działaniach, jakie trzeba podjąć, aby zrealizować ten cel. Jeżeli więc pisanie jest Twoją pasją i pragniesz, by w przyszłości stało się również źródłem utrzymania, to koniecznie zostań z nami – oto kilka cennych porad, które ułatwią ci wydanie pierwszej książki!
Już na samym początku zacznij promować swoją twórczość
I nie mamy tu bynajmniej na myśli nachalnej promocji w mediach społecznościowych a budowanie własnej marki metodą małych kroczków. Zadbaj o stworzenie grona wiernych odbiorców Twojej sztuki – publikuj krótkie opowiadania felietony lub inne dzieła w portalach związanych z daną tematyką. Faktycznie promocja w mediach społecznościowych jest bardzo ważna w dzisiejszych czasach jednak lepiej postawić na meteorytykę i stopniową budowę marki zamiast na spam postami, które niewiele wnoszą do tematu. Kolejnym dobrym posunięciem jest współpraca z innymi twórcami – możecie przecież wspólnie reklamować się na swoich kanałach i docierać w ten sposób do szerszej grupy odbiorców. Ile trwa proces budowania marki osobistej? Cóż – proces ten może trwać latami. Dlaczego warto zadbać o rozpoznawalność i tworzyć grupę odbiorców? Tłumaczymy w dalszej części artykułu!
Gdzie wydać pierwszą książkę?
Pewnie wielu z was zastanawiało się nieraz, ile kosztuje wydrukowanie książki – taki koszt jest uzależniony od kilku czynników. Zapewne teraz wielu z was przychodzi na myśl wielkość nakładu – oczywiście, jest to czynnik mający realny wpływ na koszt publikacji, jednak jedynie, pod warunkiem że zdecydujemy się wydać książkę na własną rękę. Dlaczego? Bo tylko w takiej formie wydawniczej koszt związany z wydaniem, promocją czy dystrybucją spoczywa na barkach autora. Inaczej sprawa wygląda w przypadku wydania książki za pośrednictwem wydawnictwa. W takim przypadku to wydawnictwo ponosi większość wymienionych kosztów, ale rekompensuje je udziałem w zyskach ze sprzedaży. Warto jednak podkreślić, że wydawnictwa książkowe ponosząc inwestycję, liczą na jej zwrot oraz zarobek – to normalne prawo rynku. Dlatego wydawcy bardzo dużą wagę kładą na rozpoznawalność autora i jego grupę odbiorców. To proste – im więcej polubień na mediach społecznościowych, tym większa szansa, że inwestycja w postaci opłacenia kosztów związanych z wydaniem książki zwróci się wydawcy. Osoba z rozpoznawalną marką osobistą może wynegocjować lepsze warunki w kontrakcie – wydawnictwo może sobie na przykład pozwolić na zmniejszenie udziału procentowego, ponieważ wie, że uzyska zysk ze sprzedażny książki.